Tryksager og hand-outs

Tryksager som brochure og foldere fylder stadig meget inden for marketing. Læs hvordan du designer den bedste.

Når du skal designe din brochure – som også er kendt under navnet ’folder’ – er der en række elementer, du bør tage stilling til FØR du bestiller den.

Ganske enkelt drejer det sig om at tage stilling til grafiske elementer samt tekst og budskab. Det er nemlig vigtigt at holde ikke at skabe konflikter i forhold til grafiske fokuspunkter eller for den sags skyld drukne modtager og budskab med for tung informationsmængde.

Brochuren er traditionelt set 4 sidet (3-fløjet eller 4-fløjet), så der er fint med plads til at give informationer – UDEN at overdrive.

Hvor starter jeg?

De indledende knæbøjninger

Du skal naturligvis starte med at fastlægge dit formål med brochuren og udvælge dig en målgruppe. Dertil er det naturligvis også godt at tænke andre kontekster ind i billedet. Hvordan får du eksempelvis din brochure ud i hænderne på dine modtagere – og passer stilen til dette medie / denne scene?

Sørg desuden altid for at have din virksomheds visuelle identitet med i overvejelserne, så du som afsender bevare din kendskabsgrad og plejer dit brand.

Blikfang!

Der er mange måder at skabe blikfang og opmærksomhed på. Dette kan både gøres med farver og billeder eller tekst med offensivt udgangspunkt. Eksempelvis ved brug af handlingsopfordrende imperativer (i aktiv form), udråbstegn og andet direkte sprogbrug.

Overvej blot forskellen på en hvid folder med teksten: ”sådan får du succes inden for nærmeste fremtid” kontra en farvestrålende blå folder med teksten ”Skab din egen succes på blot 48 timer!

Sidste eksempel indeholder opfordring (skab), personliggørelse (din), sproglig forstærkning (på blot) og usikkerheden / elasticiteten i udsagnet er væk, da der er sat specifik tid på (48 timer), hvormed håndgribeligheden forstærkes / tvivl udviskes. Desuden giver udråbstegnet sætningen mere wow-faktor, da det italesætter opfordringen som noget mere unikt og enestående.

Samtidig er farverne klart forskellige i deres evne til at tiltrække opmærksomhed.

Less is more, kill your darlings

…er to måde at sige på, at man ikke skal klistre produktet til med information. Hold det struktureret og skær ind til benet, når du bestiller brochure tryk og print online.

Husk hele tiden på disse fraser, så du ikke drukner dit budskab med fyld.

Husk desuden, at du kan pynte din brochure yderligere med folietryk og folieprint. Dette kan give et elegant præg, hvis det passer ind i den kommunikationsstil.

Endnu ingen kommentarer

Skriv et svar